Kogo zatrudnia biuro aktuarialne

Wykwalifikowani aktuariusze, zatrudniani przez biuro aktuarialne, są specjalistami z zakresu statystyki, demografii i teorii ryzyka. Ich odpowiedzialność za obowiązki, które wykonują sprawia, że otrzymanie licencji aktuarialnej przez kandydatów do zawodu aktuariusza związane jest z szeregiem wymagań określonych w ustawie. Do najważniejszych warunków zaliczyć należy:

– ukończenie studiów wyższych o specjalizacji aktuarialnej,
– praktyka przez okres min. 2 lat pod kierunkiem aktuariusza,
– pozytywny wynik egzaminu aktuarialnego,
– pełna zdolność do czynności prawnych.

Egzaminy aktuarialne odbywają się min. 2 razy w roku kalendarzowym i przeprowadzane są w formie czteroczęściowego testu. Każda z części składa się z 10 pytań obejmujących jeden blok tematyczny z poniższych bloków:

– matematyka finansowa
– matematyka ubezpieczeń na życie
– matematyka pozostałych ubezpieczeń osobowych i majątkowych
– prawdopodobieństwo i statystyka.

Zakres tematyczny i szczegóły dotyczące sposobu przeprowadzania egzaminu określone zostały rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie zakresu obowiązujących tematów egzaminów aktuarialnych oraz trybu przeprowadzania tych egzaminów (Dz. U. z dnia 12 grudnia 2003 r.)

W praktyce aktuariusz powinien również posiadać wiedzę z zakresu:

– teorii prawdopodobieństwa i statystyki
– rachunkowości ubezpieczeniowej
– mikro- i makroekonomii
– produktów (ubezpieczeniowych, emerytalnych)
– informatyki i baz danych

Do głównych zadań aktuariusza zatrudnionego w biurze aktuarialnym należą:

– wycena rezerw na świadczenia pracownicze
– taryfikacja składek ubezpieczeniowych
– wycena portfeli ubezpieczeniowych
– wycena rezerw na świadczenia pracownicze
– ocena ryzyka związanego z transakcjami np. fuzji
– kalkulacja rezerw techniczno-ubezpieczeniowych

Spełnienie ustawowych wymagań w zawodzie aktuariusza jest równie istotne jak zapewnienie przez biuro aktuarialne szybkiego i klarownego procesu wyceny zleconej przez Klienta oraz sprawnego rozwiązywania pojawiających się wątpliwości i problemów, uwzględniając przy tym najważniejsze potrzeby Klienta.